Invigning, kvarnöppning med vernissage 2018 0602

Invigning, kvarnöppning med vernissage 2018 06 02

Ett år går så fort!

Kvarnöppning med vernissage! Invigning med välkomsttal av ordförande Carina Håkansson. Många besökare väntade ivrigt på att få se vad alla utställarna hade att visa upp.

Solen sken från en klarblå himmel och alla svalkade sig gärna både i skuggan av Florins vackra hus och av den dricka som bjöds med tilltugg. Men ingen invigning utan underhållning! Den här gången fick vi göra en ny bekant-skap i den eminenta dragspelerskan och sångerskan Gunnel Nordkvist som accompanjerades av gitarr-ekvillibristen, vår egen Kaj Sigurdson. Många gamla fina låtar fanns på repertoaren och mottogs med både igenkännande leenden och smågnolanden och sedan hördes allsången säkerligen ända till Stora Torget när alla trollade fram bästa sångrösten. Naturligtvis blev det också skön- och allsång av och med Ingela och Björn Florin, som brukligt är.

En trevlig stund innan de något nervösa uställarna kunde hälsa sina förväntansfulla besökare välkomna in.

Det är verkligen fina alster som visas! Har Du lite tur så finns också konstnärerna själva på plats då och då under sommaren.

Utställning 1 2 juni - 15 juli

- Susanne Kullman, keramik och Thomas Blomgren, smide. - Textil konst av Ninni och Charlotta Michelsen.

- Elisabeth Hilling, textilkonst

- Wally Berg, kol, krita och akvarell samt

- Pernilla Holmberg, akvarell

Foto: Else-Britt Carrgård

Vernissagedagen bjöd ockå på sol och värme. Skönt att få lite skugga tyckte besökarna.

Några bara njuter ...

Foto: Else-Britt Carrgård

... av skönsång och musik

Foto: Else-Britt Carrgård

Ordförande Carina Håkansson hälsar alla välkomna till årets första vernissage på Stampens kvarn.

Foto: Else-Britt Carrgård

Gunnel Nordkvist bjöd på både sång och dragspelsmusik

Foto: Else-Britt Carrgård

Susanne Kullman, keramik och olja, ställde ut i bottenvåningen tillsammans med Thomas Blomgren, smideskontstnär.

Foto: Else-Britt Carrgård

Så här fantastiska mattor visade Textildesignern Ninni Michelsen, tillsammans med textila bilder och applikationer.

Vernissage 2

21 juli med utställning t o m 26 augusti

- Caroline Walker, akvarell och akryl

- Minnesutställning med Alingsåskonstnärerna

Bengt Mörck, måleri och Stanley Helin, måleri och grafik.

Hela säsongen fram till söndag 26 augusti finns också Alingsås Fotoklubb och Alingsås Slöjd- och Konsthantverks-grupp med massor av fina alster på vån. 3

Foto: Else-Britt Carrgård

OBS Stampens kvarn har nu STÄNGT för säsongen!

Den 2 september blir det Jazz på Kvarnen med

Peoria Jazz Band. Se Program

Publicerad 20180829

Ingela Andersson från Hemsjö och Hemsjö Hembygdsförening är ullproducent i ordets rätta bemärkelse! Föder upp både alpackor och får. I sommar visar hon upp och säljer sina vackra och välgjorda "resultat" på Stampens kvarns tredje våning tillsammans med övriga kollegor från Alingsås Slöjd- och Konsthantverksgrupp samt Alingsås Fotoklubb. Så skynda dit! Det är ännu två helger kvar!

Nedan ses en fin samling av Ingelas produktion.

Caroline Walker tillsammans med ett av sina verk.

Nedan berättar Caroline för intresserade besökare om sina tankar och hur motiven växer fram.