Stadsvandring 1

I strålande sol söndagen 23 september samlades en stor skara historieintresserade vid Gasverksbron för att med Simon Waern som guide få veta mer om hur Alingsås såg ut på 1600-talet -"i sin barndom".

Vi fick veta mycket om hur staden såg ut och hur dess invånare levde och dog. Om stadens tullportar, bortglömda gator och gränder, borgmäsare och rådmän, hantverkare och handelsmän berättade Simon och lät oss också stifta bekantskap med Jon Skolemester, Jörgen Harpslagar, Hans Bordskerare och "doktorn" Abraham de la Grande. Allt detta kan man också lyssna till på Radio Alingsås 98,6 mhz.

Hembygdsföreningen var först ut att efter invigningen börja fira Alingsås 400 år. Vandringen var den första av elva vandringar, som - om vädret tillåter - kommer att hållas den 21:e i varje månad (ej i december) till augusti 2019.

Foto: Else-Britt Carrgård

Tommy Grapenholm Radio Alingsås är redo att spela in Jubileumsårets första historie-vandring. Alingsås 1600-talshistoria berättad av Simon Waern kan senare avlyssnas på 98,6 mhz.

Foto: Else-Britt Carrgård

Gasverksbron fylldes snabbt av en stor skara intresserade, som ville veta mer om vår fina stads tillkomst och hur livet kunde vara på 1600-talet.

Andra stoppet blev inte helt oväntat framför Kabomhuset.

Nedan

Parken framför Christinae kyrka.

Foto: Else-Britt Carrgård

Efter en kort vandring i Alingsås vackra allé vid Norra Ringgatan gjordes femte stoppet vid Färgargatan, som vi sedan följde fram till Alinge torg vid Kungsgatan.

Nedan: Samling på Alinge torg.

Nedan

Det kan vara fint med en parkbänk att stå på när man ska nå ut till en stor lyssnarskara. Med Hedénska längan framför sig och med Rådhuset i ryggen en söndag i strålande sol

Foto: Else-Britt Carrgård

Visst är det fantastiskt att kunna få lyssna till Alingsås historia under ett vackert träd i ett hörn av Plantaget - vår vackra park.

Radio Alingsås, 98,6 mhz sänder

inspelning av stadsvandringarna den 21 varje månad kl. 19-21 med repris kommande fredag 19-21.

www.alingsas2019.com

kommer också stadsvandringarna finnas att lyssna på tillsammans med flera andra inspelningar, bl.a. Erik Hallberg som berättar om den kommande boken Alingsås 400 år.

Bredvid statyn av Charles Hill och på "Speakers corner" avslutade Simon den första stadsvandringen under Jubileumsåret och firandet av Alingsås 400 år. Lyssnarna tackade med en lång applåd och Håkan Kumler från Historiska Sällskapet får representera oss alla när han tackade för en mycket innehållsrik och intressant vandring i "1600-talets Alingsås".

2018-10-31