Program 2018

Program för 2018

Alingsås Hembygdsförening hälsar varmt välkommen till samtliga aktiviteter.

Söndag 18 mars kl.15.00

Årsmöte hålls i samlingssalen på Brunnsgården

Årsmötesförhandlingar med val av funktionärer.

Vi tar fikapaus. Kaffe/te med dopp. Föreningen bjuder. Lotteri.

Information om pågående projekt och kommande program.

Björn Florin kommer efter kaffet att visa bilder och foton och berätta om Stampens kvarns historia, teknik och vad som händer i kvarnen idag.

Sommarens program presenteras.

Stampens kvarn är ett ovärderligt tidsdokument med en flerhundraårig historia. Idag är den ett arbetslivsmuseum som nu väntar på att bli klassat som enskilt byggnadsminne av Länsstyrelsen.

Måndag 9 april kl. 10-13 Dammsjöås

Det är Framtidsvecka

Vi har ”öppet hus” och visar vår ”pärla” Dammsjöås, som också nu är en av Göteborgs Insjörikes utvalda pärlor. Gården ligger ”vid vägs ände” långt in i skogen. Våra egna grillmästare är på plats och bjuder på grillat, men ta gärna med din egen fika. Vi hoppas på härligt aprilväder.

STADSVANDRING I INNERSTADEN!

Lördagen den 14 april kl. 12.00 - 13.30, samling i Museiparken.

Vandringen är helt gratis

Hembygdsföreningen deltar i år i Framtidsveckan, en projektvecka i hållbarhetens tecken som arrrangeras av Omställning Alingsås, Alingsås Kommun och Studiefrämjandet. Hembygdsföreningen deltar med en stadsvandring med rubriken: Vår stadskärna - en hållbar framtidsresurs!

Ingen anmälan krävs.

Kontaktperson: Simon Waern 0733328928 simonwaern@gmail.com

Söndag 6 maj kl. 09.00 Dammsjöås

Gökotta med potatissättning.

Musikkåren Kamraterna blåser in våren.

Årets arbete och aktiviteter på torpet presenteras.

Ta med egen fika. Lotteri.

Lördag 2 juni – söndag 26 augusti i Stampens Kvarn

Kvarnen är öppen lördagar och söndagar 12.00 -16.00.

Lördag den 2 juni kl. 12.00 inviger vi säsongen i kvarnen med vernissage. Musikunderhållning. Hembygdsföreningen bjuder på läsk och tilltugg.

I kvarnen kommer följande att ske under sommaren:

Alingsås Konstförening arrangerar två konstutställningar

2 juni - 15 juli, Vernissage 2/6

21 juli - 26 augusti, Vernissage 21/7

Alingsås Slöjd- och Konsthantverksgrupp har utställning

och försäljning av konsthantverk

Alingsås fotoklubb, fotoutställning

Hembygdsföreningen guidar i kvarnen

Textil konst av Ninni och Charlotta Michelsen,

på våning 2, 2 juni - 15 juli

Söndag 17 juni kl. 10.00 Dammsjöås

Blomstervandring i samarbete med Naturskyddsföreningen SNF Alingsås och under ledning av Marie Sundvall. Vi går Naturstigen runt och om naturen vill så blommar orkidéerna.

Ta med egen fika.

Söndag 22 juli kl. 16.00 Dammsjöås

Sommarmöte med Maryds Missionsförsamling.

Friluftsgudstjänst med sång.

Ta med egen fika. Kollekt.

Torsdag 9 augusti kl. 18.00 Dammsjöås

Slåtter och honungsslungning.

Slåtterängarna slås tillsammans med "Alingsås lierade ängsgrupp".

Ta gärna med egen lie eller räfsa.

Honungen som slungas kommer från egna bisamhällen i Dammsjöås.

Efter arbetet med slåttern och honungen - omkring klockan 20 – blir det slåttergille då det bjuds på korvgrillning och kaffeservering.

Söndag 2 september kl. 17.00 Jazz på Stampens Kvarn, Vån 4

OBS Anmälan Begränsat antal platser.

Populära Peoria Jazz Band bjuder även i år på en jazzkväll på kvarnen.

Vi lyssnar, dansar, minglar och får något att äta och dricka i pausen.

Anmälan senast den 20/8 kan göras till

- kvarnvärdarna

- Björn Florin 070-553 39 84

- för anmälan till väntelista ring Kaj Sigurdson 0322-938 83,

Biljettkostnad: medlem 150 kr, icke medlem 200 kr

Betalning kan göras kontant till kvarnvärd, med Swish 123 344 31 32 eller till Bg 704-2500 OBS Ange Ditt namn i meddelanderutan.

Lördag 8 september kl 16.00 KULTURARVSDAG på Dammsjöås -

Det blir kulturinslag och visningar. Vi får veta mer om torpets sista brukare Allan Karlsson, hans liv och historia. Robert Hammarstrand, tidigare Marydsbo, intervjuas och kan berätta. Information om Naturcenter, kommande Naturum på Tallhyddan i Alingsås, där Dammsjöås, Brobacka, Gräfsnäs m.fl. blir s.k filialer. Det blir också information om verksamheten på Dammsjöås.

Ta med egen fika.

Alla hjärtligt välkomna!

Tillgänglighet: "Skogsbilväg". Om ni önskar att vi höjer bommen vid sista backen, kontakta oss i förväg.

STADSVANDRING nr 2, med Simon Waern

Söndagen den 21/10 klockan 13.00.

Vandringen är gratis och tar cirka 1 1/2 timme. Samling framför Järnvägsstationen. Hjärtligt välkomna!

Hembygdsföreningen fortsätter nu vår stadsvandringsserie under jubileumsåret "Alingsås 400 år". Temat för den andra vandringen är "Arkitekternas Alingsås- om kända arkitekter ochd deras avtryck i vår småstad.

Vi vandrar tillsammans genom staden och utforskar och analyserar namnkunniga arkitekters alingsåsverk från hela fyra århundraden. Vi får stifta bekantskap med de kända upphovsmännen bakom otaliga alingsåshus; såväl för alingsåsarna välkända pärlor som något mer okända, kanske något dolda arkitektoniska guldkorn. Vilka var egentligen arkitekterna bakom husen? Vilka bakgrunder hade de? Vad inspirerade dem i sitt arbete? Det ska vi tillsammans ta reda på!

Alingsås Hembygdsförenings stadsvandringsserie genomförs som en del utav firandet av vår stads 400-års jubileum. Elva vandringar, den 21 varje månad och därefter varje månad (undantaget december) ända fram till augusti 2019. En vandring för varje århundrade; med åtskilliga särskilda temavandringar däremellan.

- - - -

Den första vandringen "i 1600-talets Alingsås" genomfördes den 23/10-2018. Vi fick höra om hur staden såg ut och tedde sig i sin barndom och om hur dess invånare levde och dog. Vi fick också veta mer om stadens tullportar, dess sedan länge bortglömda gator och gränder, stadens gamla borgmästare och rådmän, hantverkare och handelsmän och fick stifta bekantskap med alingsåsare såsom Jon Skolemester, Jörgen Harpslagar, Hans Bordskerare och ”doktorn” Abraham de la Grande.

Söndag 21 oktober: lyssna på Radio Alingsås 98,6 mhz.

Sändningstider: Söndag 21/10 kl. 19-21 med repris fredag 19-21 och lördag 10-12

Frekvens: Radio Alingsås 98,6 mhz.

Med ett klick på www.alingsas2019.com får Du också möjlighet att lyssna på detta och andra inspelningar, bl.a från Dammsjöås, som handlar om gården Dammsjöås historia och den siste där boende, Allan Karlsson.

Åke Rosén, tidigare ordförande i Hbf, berättar i en äldre inspelning om gårdens historia och dess ägare. Från Kulturarvsdagen som firades på Dammsjöås den 8 september i år, berättar före detta grannar om sina minnen och ger ett kärvänligt porträtt av Allan och livet förr på den ensligt belägna gården.

Söndag 28 oktober kl. 15.00 Höstmöte OBS Anmälan

Brunnsgårdens samlingssal

Gösta Sandberg berättar och visar i bild fastigheter och verksamheter i Alingsås under 1900-talet. Begränsat antal platser.

Anmälan senast den 22/10 kan göras under Anmälan aktivitet

- per telefon till Else-Britt Carrgård 0322-18820, 0730 71 80 90

Entré: medlem 40 kr, icke medlem 60 kr, inkl. Kaffe med dopp. Betalning kontant eller med Swish vid entrén.

Information om pågående projekt och kommande program.

Måndag den 3 december kl. 19 är Alingsås Hembygdsförening värd för träff med Alingsås Hembygdsnät. Plats: Alingsås museum, Alströmerska magasinet. Separat inbjudan har skickats till respektive förening.

Arbetspass varje måndag förmiddag på Dammsjöås

Måndagar samlas vi på Dammsjöås och deltar i de aktuella arbetsuppgifterna som att klippa gräset, rensa i rabatterna, lägga om ett tak, rensa diken, städa huset eller hugga ved.

Gemensam avresa från Markgatans P-plats (Västra Ängabo) kl 8.40

för samåkning. Vi brukar hålla på till ca 13 eller 13.30.

Ta med egen matsäck och arbetshandskar.

Mer info eller om du vill delta i arbetspass:

S-Å Mökander tfn 0322–672310 eller 070-672 31 56

e-post: svenake.mokander@gmail.com

Våra arrangemang är öppna för alla. Sprid därför information om aktiviteterna till Era vänner och bekanta och hälsa dem välkomna att komma med.

Dammsjöåstorpet ägs gemensamt av Alingsås Friluftsklubb

och Alingsås Hembygdsförening.

Vi samarbetar i våra arrangemang med Studiefrämjandet.

Spara adressen som Din Favorit www.alingsashembygdsforening.se