Dammsjöås – Program 2020

Med anledning av pågående Coronapandemi kan program också längre fram komma att bli inställda. Vi kommer att meddela förändringar i programmet så snart beslut fattats.

Tillgänglighet: "Skogsbilväg". Om ni önskar att vi höjer bommen vid sista backen, kontakta oss i förväg. GPS-position se Karta.

För information: Dricksvatten i gårdsbrunn med pump. Traditionellt dass finns vid ladugårdens högra gavel. OBS ej handikappanpassat.

Måndag 6 April kl. 10 - 13 Dammsjöås

Det är Framtidsvecka och vi har ”öppet hus” och visar vår och Alingsås Friluftsklubbs gemensamma ”pärla” Dammsjöås, som också är en av Göteborg Insjörikes utvalda besöksmål. Gården ligger ”vid vägs ände” långt in i skogen. Ta med din egen fika. Vi hoppas på härligt aprilväder. Läs mer om tillgänglighet under fliken Dammsjöås. GPS-position se Karta.

Vindskydden är inbokade/uthyrda till scoutgrupper 17-18 och 24-25 april.

Söndag 10 Maj kl. 09.00 - Den traditionella Gökottan i Dammsjöås är INSTÄLLD, men potatis kommer det att sättas precis som det brukar. Dammsjöåskommittén gör jobbet!

Ta med Din egen fika och gör ett besök. Dammsjöåstorpet ligger där lika vackert och välkomnande som det brukar. Frisk luft och gott om plats finns, så att hålla rekommenderade avstånd ska inte vara något problem. När vi nu tyvärr inte får lyssna till Musikkåren Kamraterna och deras fantastiska sätt att skapa stämning med sin musik och sång, är vårt bästa tips att gå en härlig skogspromenad. Naturstigen är 2,6 km.

Söndag 14 Juni kl.16.00

Blomsterexpert med blomsterbord.

Denna sommar blir det lite förändringar - ingen blomstervandring med guide som det brukar vara. Istället visar SNFs kunniga Marie Sundblad utvalda växter och blommor på bord. Marie informerar om och berättar också var i Dammsjöås omgivning vi själva kan finna och studera blommorna. När vi fått del av hennes kunskaper kan vi ge oss ut på en egen "söka-hitta-blomstervandring". Ta med egen fika. Detta arrangemang är ett samarbete med Naturskyddsföreningen SNF.

Passa också på att titta in på den nya utställningen om Dammsjöås historia, flora och fauna!

Söndag 19 Juli kl. 16.00 - Sommarmöte i Dammsjöås med Maryds Missionsförsamling.  INSTÄLLT

Friluftsgudstjänst med sång. Ta med egen fika. Kollekt.

GPS-position se Karta.

OBS  AKTUELLT  men vissa ändringar kan komma att göras

Torsdag 6 Augusti kl. 18.00 - Slåttergille och honungsslungning i Dammsjöås.

Slåtterängarna slås tillsammans med "Alingsås lierade ängsgrupp". Ta gärna med egen lie eller räfsa.

Honungen som slungas kommer från egna bisamhällen i Dammsjöås. Efter arbetet med slåttern och honungen, omkring klockan 20 blir det slåttergille då det bjuds på korvgrillning och kaffeservering.

GPS-position se Karta.

Kom ihåg, håll avstånd, ta hänsyn och var rädda om varann.

OBS  AKTUELLT  men vissa ändringar kan komma att göras

Lördag 5 September kl. 15.00 Kulturarvsdag i Dammsjöås med kulturinslag och visningar.

Invigning av Dammsjöås utställning som berättar om gårdens historia, omgivningens flora och fauna, samt det arbete som idag görs för att hålla detta vårt kulturarv levande nu och för framtiden. Ta med egen fika. Information om verksamheten vid Dammsjöås, Musikprogram, Lotteri.

Vid dåligt väder håller vi till på logen.

Kom ihåg, håll avstånd, ta hänsyn och var rädda om varann.

Arbetspass varje måndag förmiddag på Dammsjöås

Måndagar samlas vi på Dammsjöås och deltar i de aktuella arbetsuppgifterna som att klippa gräset, rensa i rabatterna, lägga om ett tak, rensa diken, städa huset eller hugga ved.

Gemensam avresa från Markgatans P-plats (Västra Ängabo) kl 8.40

för samåkning. Vi brukar hålla på till ca 13 eller 13.30.

Ta med egen matsäck och arbetshandskar.

Mer info eller om du vill delta i arbetspass:

S-Å Mökander tfn 0322–672310 eller 070-672 31 56

e-post: svenake.mokander@gmail.com

Våra arrangemang är öppna för alla. Sprid därför information om aktiviteterna till Era vänner och bekanta och hälsa dem välkomna att komma med.

Dammsjöåstorpet ägs gemensamt av Alingsås Friluftsklubb

och Alingsås Hembygdsförening.

Vi samarbetar i våra arrangemang med Studiefrämjandet.

.....

Gå in på www.alingsas2019.com och lyssna på Dammsjöås historia berättad av Åke Rosén på en tidigare inspelning samt från Kulturarvsdagen den 8 september 2018 då Radio Alingsås på plats spelade in då Robert och Kurt Hammarstand, Marianne Samuelsson, Hans Johanssson och Majlis Karlsson, Marydsbor som kände Allan Karlsson, berättade från sina minnen.

.....

Se också Hembygdsföreningens hela program för året under Startsidan/Program 2020

Spara adressen som Din Favorit

www.alingsashembygdsforening.se

..... Uppdaterad 2020 06 30 .. .

Ta emot möjligheten

att få vistas på en plats där tiden stått stilla

och där själen får ro

Njut av en fika i trädgården eller gå en härlig promenad längs naturstigen