Dammsjöås – Program 2020

Måndag 6 April kl. 10 - 13 Dammsjöås

Det är Framtidsvecka och vi har ”öppet hus” och visar vår och Alingsås Friluftsklubbs gemensamma ”pärla” Dammsjöås, som också är en av Göteborg Insjörikes utvalda besöksmål. Gården ligger ”vid vägs ände” långt in i skogen. Ta med din egen fika. Vi hoppas på härligt aprilväder. Läs mer om tillgänglighet under fliken Dammsjöås. GPS-position se Karta.

Söndag 10 Maj kl. 09.00 - Gökotta i Dammsjöås med potatissättning.

Musikkåren Kamraterna blåser in våren. Invigning av utställning i den gamla torvladan. Årets arbete och aktiviteter på torpet presenteras. Ta med egen fika. Lotteri.

Läs mer om tillgänglighet under fliken Dammsjöås. GPS-position se Karta.

Söndag 14 Juni kl. 10.00 Blomstervandring

Blomstervandring i samarbete med Naturskyddsföreningen SNF Alingsås och under ledning av en blomsterexpert.    Vi går naturstigen runt. Ta med egen fika. Läs mer om tillgänglighet under fliken Dammsjöås. GPS-position se Karta.

Söndag 19 Juli kl. 16.00 - Sommarmöte i Dammsjöås med Maryds Missionsförsamling.

Friluftsgudstjänst med sång. Ta med egen fika. Kollekt. Läs mer om tillgänglighet under fliken Dammsjöås.

GPS-position se Karta.

Torsdag 6 Augusti kl. 18.00 - Slåttergille och honungsslungning i Dammsjöås.

Slåtterängarna slås tillsammans med "Alingsås lierade ängsgrupp". Ta gärna med egen lie eller räfsa.

Honungen som slungas kommer från egna bisamhällen i Dammsjöås. Efter arbetet med slåttern och honungen, omkring klockan 20 blir det slåttergille då det bjuds på korvgrillning och kaffeservering. Läs mer om tillgänglighet under fliken Dammsjöås. GPS-position se Karta.

Lördag 5 September kl. 15.00 Kulturarvsdag i Dammsjöås med kulturinslag och visningar. Musikprogram.

Ta med egen fika - Lotteri - Information om verksamheten vid Dammsjöås - Vid dåligt väder håller vi till på logen. Läs mer om tillgänglighet under fliken Dammsjöås. GPS-position se Karta.

Lördag 7 September 15, Dammsjöås

Kulturarvsdag med kulturinslag och visningar - Folkmusik - en svensk kulturskatt - Från folkvisa till rock med Peter, Ninni & Christer -

Ta med egen fika - Lotterier - Information om verksamheten vid Dammsjöås - Vid dåligt väder håller vi till på logen. Dammsjöåskommittén hälsar alla välkomna

Se separat program

Tillgänglighet: "Skogsbilväg". Om ni önskar att vi höjer bommen vid sista backen, kontakta oss i förväg.

Arbetspass varje måndag förmiddag på Dammsjöås

Måndagar samlas vi på Dammsjöås och deltar i de aktuella arbetsuppgifterna som att klippa gräset, rensa i rabatterna, lägga om ett tak, rensa diken, städa huset eller hugga ved.

Gemensam avresa från Markgatans P-plats (Västra Ängabo) kl 8.40

för samåkning. Vi brukar hålla på till ca 13 eller 13.30.

Ta med egen matsäck och arbetshandskar.

Mer info eller om du vill delta i arbetspass:

S-Å Mökander tfn 0322–672310 eller 070-672 31 56

e-post: svenake.mokander@gmail.com

Våra arrangemang är öppna för alla. Sprid därför information om aktiviteterna till Era vänner och bekanta och hälsa dem välkomna att komma med.

Dammsjöåstorpet ägs gemensamt av Alingsås Friluftsklubb

och Alingsås Hembygdsförening.

Vi samarbetar i våra arrangemang med Studiefrämjandet.

.....

Gå in på www.alingsas2019.com och lyssna på Dammsjöås historia berättad av Åke Rosén på en tidigare inspelning samt från Kulturarvsdagen den 8 september 2018 då Radio Alingsås på plats spelade in då Robert och Kurt Hammarstand, Marianne Samuelsson, Hans Johanssson och Majlis Karlsson, Marydsbor som kände Allan Karlsson, berättade från sina minnen.

.....

Se också Hembygdsföreningens hela program för året under Startsidan/Program 2020

Spara adressen som Din Favorit

www.alingsashembygdsforening.se