Program 2020

Program för 2020

Med anledning av pågående Coronapandemi kan förändringar komma att ske vad gäller nu aktuella aktiviteter. Vi meddelar här på hemsidan så snart beslut fattats.

Karta och GPS-position samt information om tillgänglighet till Stampens kvarn, Dammsjöås och Lilla Prästeryd finns under respektive flik.

Måndag 6 April kl. 10 - 13 Dammsjöås

Det är Framtidsvecka och vi har ”öppet hus” och visar vår och Alingsås Friluftsklubbs gemensamma ”pärla” Dammsjöås, som också är en av Göteborg Insjörikes utvalda besöksmål. Gården ligger ”vid vägs ände” långt in i skogen. Ta med din egen fika. Vi hoppas på härligt aprilväder. Läs mer om tillgänglighet under fliken Dammsjöås. GPS-position se Karta.

Söndag 26 April kl. 13.00- Stadsvandring med Simon Waern   INSTÄLLD

Söndag 10 Maj kl. 09.00 - Den traditionella Gökottan i Dammsjöås är INSTÄLLD, men potatis kommer det att sättas precis som det brukar. Dammsjöåskommittén gör jobbet!

Ta med Din egen fika och gör ett besök. Dammsjöåstorpet ligger där lika vackert och välkomnande som det brukar. Frisk luft och gott om plats finns, så att hålla rekommenderade avstånd ska inte vara något problem. Njut vid torpet, eller när vi nu tyvärr inte får lyssna till Musikkåren Kamraterna och deras fantastiska sätt att skapa stämning med sin musik och sång, är vårt tips att gå en härlig skogspromenad. Naturstigen är 2,6 km.

Stampens Kvarn håller stängt hela sommaren 2020 med anledning av Coronapandemin.

Vi kommer att sakna våra många intressanta och fina möten med alla trevliga besökare på Stampens Kvarn, med sommarens alla Konstnärer, Alingsås Konstförening, Alingsås Fotoklubb, Alingsås Slöjd- och Konstshantverksgrupp och sist men inte minst alla fantastiska kvarnvärdar gjort det möjligt att hålla öppet under helgerna.

Alingsås Hembygdsförenings styrelse vill önska Er alla en fin sommar, allt detta oönskade till trots. Ta väl hand om er!

Söndag 7 Juni kl. 13.00- Stadsvandring med Simon Waern  INSTÄLLD

Söndag 14 Juni kl. 16.00 -  Blomsterexpert med blomsterbord i Dammsjöås.

Denna sommar blir det lite förändringar - ingen blomstervandring med guide som det brukar vara. Istället visar SNFs kunniga Marie Sundblad utvalda växter och blommor på bord. Marie informerar om och berättar också var i Dammsjöås omgivning vi själva kan finna och studera blommorna. När vi fått del av hennes kunskaper kan vi ge oss ut på en egen "söka-hitta-blomstervandring". Ta med egen fika. Detta arrangemang är ett samarbete med Naturskyddsföreningen SNF.

Passa också på att titta in på den nya utställningen om Dammsjöås historia, flora och fauna!

Kom ihåg, håll avstånd, ta hänsyn och var rädda om varann.

Söndag 28 Juni. Följ med Hembygdsföreningen till Vallby Sörgården! INSTÄLLT

Söndag 19 Juli kl. 16.00 - Sommarmöte i Dammsjöås med Maryds Missionsförsamling. INSTÄLLT

Torsdag 6 Augusti kl. 18.00 - Slåttergille och honungsslungning i Dammsjöås.

Slåtterängarna slås tillsammans med "Alingsås lierade ängsgrupp". Ta gärna med egen lie eller räfsa.

Honungen kommer från egna bisamhällen i Dammsjöås. Efter arbetet med slåttern och honungen, omkring  klockan 20 blir det slåttergille då det bjuds på korvgrillning och kaffeservering.

Lördag 22 Augusti kl 15.00 - Årsmöte i Alingsåsparken

Hej alla hembygdsvänner!

Äntligen kan vi kalla till det årsmöte som vi, som så många andra, var tvungna att ställa in i våras. Vi gör en corona-säker variant och ses i Alingsås-Parken där det finns gott om utrymme både utomhus och under tak om vädret så kräver. Dock blir det tyvärr inget vanligt årsmöte med föredrag och kaffe, utan vi håller bara den formella delen av mötet. Vi hoppas få återkomma med ett trevligt program nästa gång istället!

Varmt välkomna till detta annorlunda årsmöte.

Söndag 23 Augusti kl. 11-16 Öppet hus i Lilla Prästeryd INSTÄLLT

Tyvärr kan vi inte i nuläget öppna upp och visa stugan, men vi hoppas  förstås att detta blir möjligt nästa år. Den intresserade kan ta en promenad uppför backen bakom Tuvegården, för att se vad som hänt i det pågående arbetet med nya förrådsbyggnaden på gården. Parkering vid Gerdskenvallen.

Lördag 12 September kl. 15.00 - 17.00  Öppet hus på Dammsjöås

Kulturarvsdag

Utställningen om Allan Karlsson och verksamheten på Dammsjöås invigs kl. 15.30 av Simon Waern.

Den ger en inblick i gårdens historia, omgivningens flora och fauna, samt det arbete som idag görs för att hålla detta vårt kulturarv levande nu och för framtiden. Ta med egen fika.

Tillgänglighet:"Skogsbilväg". GPS-position se Karta.

Om ni önskar att vi höjer bommen vid sista backen, kontakta oss i förväg.

För information: Dricksvatten i gårdsbrunn med pump. Traditionellt dass finns vid ladugårdens högra gavel. OBS ej handikappanpassat.

Vi tar ansvar, håller avstånd, visar hänsyn och är rädda om varann.

Dammsjöåskommittén - Alingsås Friluftsklubb - Alingsås Hembygdsförening

Söndag 13 September kl. 13.00- Stadsvandring med Simon Waern INSTÄLLT

Söndag 20 September 17.00 - "Jazz på Stampen"! INSTÄLLT

Söndag 25 Oktober kl. 15.00 - Höstmöte, INSTÄLLT

- - - - - -

Våra arrangemang är öppna för alla. Sprid gärna information om aktiviteter till Era vänner och bekanta och

hälsa dem välkomna att komma med.

Varmt välkomna till ett spännande hembygdsår!

- - - -

Radio Alingsås 98,6 mhz.

Inspelning av stadsvandring sänds samma kväll 19 - 21

med repris kommande fredag 19 - 21 och lördag 10 - 12

Frekvens: Radio Alingsås 98,6 mhz.

www.alingsas2019.com får Du också möjlighet att lyssna på inspelningar från stadsvandringar, föredrag, intervjuer m.m. Klicka på texten på valt avsnitt så startar programmet.

Hör Åke Rosén, tidigare ordförande i Hbf, berätta i en äldre inspelning om gården Dammsjöås historia och dess ägare, samt om den siste där boende, Allan Karlsson.

Från Kulturarvsdagen som firades på Dammsjöås den 8 september 2018 berättar före detta grannar om sina

minnen och ger ett kärvänligt porträtt av Allan och livet förr på den ensligt belägna gården.

Arbetspass varje måndag förmiddag på Dammsjöås

Måndagar samlas vi på Dammsjöås och deltar i de aktuella arbetsuppgifterna som att klippa gräset, rensa i rabatterna, lägga om ett tak, rensa diken, städa huset eller hugga ved.

Gemensam avresa från Markgatans P-plats (Västra Ängabo) kl 8.40

för samåkning. Vi brukar hålla på till ca 13 eller 13.30.

Ta med egen matsäck och arbetshandskar.

Mer info eller om du vill delta i arbetspass:

S-Å Mökander tfn 0322–672310 eller 070-672 31 56

e-post: svenake.mokander@gmail.com

Våra arrangemang är öppna för alla. Sprid därför information om aktiviteterna till Era vänner och bekanta

och hälsa dem välkomna att komma med.

Dammsjöåstorpet ägs gemensamt av Alingsås Friluftsklubb och Alingsås Hembygdsförening.

Vi samarbetar i våra arrangemang med Studiefrämjandet.

Spara adressen som Din Favorit  www.alingsashembygdsforening.se

..... Uppdaterad 2020 09 14