Program 2020

Program för 2020

Alingsås Hembygdsförening hälsar varmt välkommen till samtliga aktiviteter.

Med anledning av pågående Coronapandemi kan program också längre fram komma att bli inställda. Vi kommer att meddela förändringar i programmet så snart beslut fattats.

Karta och GPS-position samt information om tillgänglighet till Stampens kvarn, Dammsjöås och Lilla Prästeryd finns under respektive flik.

Samlingsplats för varje stadsvandring kommer att meddelas här på hemsidan, samt annonseras i lokala pressen, på vår Facebooksida samt på kommunens hemsida www.alingsas 2019.com

Söndag 22 Mars  - Årsmöte i Brunnsgårdens samlingssal är INSTÄLLT tills vidare! 3

Vi följer Sveriges Hembygdsförbunds rekommendationer som kom den 12 mars: "Många föreningar avser att hålla årsmöten de närmaste veckorna och från riksförbundet vill vi framhålla att man under rådande omständigheter har möjlighet att skjuta på dessa möten till ett senare datum, även om det innebär ett avsteg från stadgarna. Omsorgen om medlemmarna måste gå först". Ja, det tycker vi också!  Vi måste vara rädda om varandra! Återkommer när ny information finns.

Måndag 6 April kl. 10 - 13 Dammsjöås

Det är Framtidsvecka och vi har ”öppet hus” och visar vår och Alingsås Friluftsklubbs gemensamma ”pärla” Dammsjöås, som också är en av Göteborg Insjörikes utvalda besöksmål. Gården ligger ”vid vägs ände” långt in i skogen. Ta med din egen fika. Vi hoppas på härligt aprilväder. Läs mer om tillgänglighet under fliken Dammsjöås. GPS-position se Karta.

Söndag 26 April kl. 13.00- Stadsvandring med Simon Waern   INSTÄLLD

Söndag 10 Maj kl. 09.00 - Den traditionella Gökottan i Dammsjöås är INSTÄLLD, men potatis kommer det att sättas precis som det brukar. Dammsjöåskommittén gör jobbet!

Ta med Din egen fika och gör ett besök. Dammsjöåstorpet ligger där lika vackert och välkomnande som det brukar. Frisk luft och gott om plats finns, så att hålla rekommenderade avstånd ska inte vara något problem. Njut vid torpet, eller när vi nu tyvärr inte får lyssna till Musikkåren Kamraterna och deras fantastiska sätt att skapa stämning med sin musik och sång, är vårt tips att gå en härlig skogspromenad. Naturstigen är 2,6 km.

Tillgänglighet: "Skogsbilväg". Om ni önskar att vi höjer bommen vid sista backen, kontakta oss i förväg. GPS-position se Karta.

För information: Dricksvatten i gårdsbrunn med pump. Traditionellt dass finns vid ladugårdens högra gavel. OBS ej handikappanpassat.

Stampens Kvarn håller stängt hela sommaren 2020 med anledning av Coronapandemin.

Vi kommer att sakna våra många intressanta och fina möten med alla trevliga besökare på Stampens Kvarn, med sommarens alla Konstnärer, Alingsås Konstförening, Alingsås Fotoklubb, Alingsås Slöjd- och Konstshantverksgrupp och sist men inte minst alla fantastiska kvarnvärdar gjort det möjligt att hålla öppet under helgerna.

Alingsås Hembygdsförenings styrelse vill önska Er alla en fin sommar, allt detta oönskade till trots. Ta väl hand om er!

Söndag 7 Juni kl. 13.00- Stadsvandring med Simon Waern  INSTÄLLD

Tyvärr får vi ställa in även denna gång. Vi måste vara fortsatt rädda om varann!

Söndag 14 Juni kl. 10.00 Blomstervandring

Blomstervandring i samarbete med Naturskyddsföreningen SNF Alingsås och under ledning av en blomsterexpert.    Vi går naturstigen runt. Ta med egen fika. Läs mer om tillgänglighet under fliken Dammsjöås. GPS-position se Karta.

Söndag 28 Juni. Följ med Hembygdsföreningen till Vallby Sörgården! INSTÄLLD

Söndag 19 Juli kl. 16.00 - Sommarmöte i Dammsjöås med Maryds Missionsförsamling.

Friluftsgudstjänst med sång. Ta med egen fika. Kollekt. Läs mer om tillgänglighet under fliken Dammsjöås.

GPS-position se Karta.

Torsdag 6 Augusti kl. 18.00 - Slåttergille och honungsslungning i Dammsjöås.

Slåtterängarna slås tillsammans med "Alingsås lierade ängsgrupp". Ta gärna med egen lie eller räfsa.

Honungen som slungas kommer från egna bisamhällen i Dammsjöås. Efter arbetet med slåttern och honungen, omkring klockan 20 blir det slåttergille då det bjuds på korvgrillning och kaffeservering. Läs mer om tillgänglighet under fliken Dammsjöås. GPS-position se Karta.

Söndag 23 Augusti kl. 11-16 Öppet hus i Lilla Prästeryd

Vi visar det lilla torpet bakom Tuvegården. Välkomna att se hur långt arbetet fortskridit under året. Hembygdsföreningen bjuder på lättare tilltugg. Parkering vid Gerdskenvallen. Följ Prästerydsvägen, ta stigen/backen efter Tuvegården. Läs mer om tillgänglighet under fliken Lilla Prästeryd. GPS-position se Karta.

Lördag 5 September kl. 15.00 Kulturarvsdag i Dammsjöås med kulturinslag och visningar. Musikprogram.

Ta med egen fika - Lotteri - Information om verksamheten vid Dammsjöås - Vid dåligt väder håller vi till på logen. Läs mer om tillgänglighet under fliken Dammsjöås. GPS-position se Karta.

Söndag 13 September kl. 13.00- Stadsvandring med Simon Waern

Plats för samling samt tema för vandringen meddelas senare.

Söndag 20 September 17.00 - "Jazz på Stampen"! Våning 4/tre trappor.

Populära Peoria Jazz Band bjuder även i år på en jazzkväll på Stampens kvarn. Vi lyssnar, dansar, minglar

och får något att äta och dricka i pausen.

OBS Anmälan, begränsat antal platser.

- per e-post till anmalan@alingsashembygdsforening.se

- till kvarnvärd - kontant betalning

Datum för betalning gäller som turordning vid eventuell överbokning.

Betalning - till Bg 704-2500 eller med Swish 123 344 31 32. Ange ditt namn samt "Jazz" i meddelanderutan

så att återkoppling kan göras.

Biljettpris per person: medlem i 150 kr, icke medlem 200 kr.

Läs mer om tillgänglighet under fliken Stampens kvarn och finn GPS-position se Karta.

Söndag 25 Oktober kl. 15.00 - Höstmöte, Plats meddelas senare.

Föreningen informerar om pågående projekt.

Programinslag meddelas senare. Kaffe med dopp. Lotteri.

Entré: Medlem 40 kr, icke medlem 60 kr. inkl. kaffe med dopp. Betalning kontant eller med Swish vid entrén.

- - - - - -

Våra arrangemang är öppna för alla. Sprid gärna information om aktiviteter till Era vänner och bekanta och

hälsa dem välkomna att komma med.

Varmt välkomna till ett spännande hembygdsår!

- - - -

Radio Alingsås 98,6 mhz.

Inspelning av stadsvandring sänds samma kväll 19 - 21

med repris kommande fredag 19 - 21 och lördag 10 - 12

Frekvens: Radio Alingsås 98,6 mhz.

www.alingsas2019.com får Du också möjlighet att lyssna på inspelningar från stadsvandringar, föredrag, intervjuer m.m. Klicka på texten på valt avsnitt så startar programmet.

Hör Åke Rosén, tidigare ordförande i Hbf, berätta i en äldre inspelning om gården Dammsjöås historia och dess ägare, samt om den siste där boende, Allan Karlsson.

Från Kulturarvsdagen som firades på Dammsjöås den 8 september 2018 berättar före detta grannar om sina

minnen och ger ett kärvänligt porträtt av Allan och livet förr på den ensligt belägna gården.

Arbetspass varje måndag förmiddag på Dammsjöås

Måndagar samlas vi på Dammsjöås och deltar i de aktuella arbetsuppgifterna som att klippa gräset, rensa i rabatterna, lägga om ett tak, rensa diken, städa huset eller hugga ved.

Gemensam avresa från Markgatans P-plats (Västra Ängabo) kl 8.40

för samåkning. Vi brukar hålla på till ca 13 eller 13.30.

Ta med egen matsäck och arbetshandskar.

Mer info eller om du vill delta i arbetspass:

S-Å Mökander tfn 0322–672310 eller 070-672 31 56

e-post: svenake.mokander@gmail.com

Våra arrangemang är öppna för alla. Sprid därför information om aktiviteterna till Era vänner och bekanta

och hälsa dem välkomna att komma med.

Dammsjöåstorpet ägs gemensamt av Alingsås Friluftsklubb och Alingsås Hembygdsförening.

Vi samarbetar i våra arrangemang med Studiefrämjandet.

Spara adressen som Din Favorit  www.alingsashembygdsforening.se

..... Uppdaterad 2020 05 29..